Preskoči na glavni sadržaj

Damin gambit, Walter Tevis

RECENZIJA


Izdavač: Fokus na hit

Želim odmah na početku reći kako ne znam gotovo ništa o šahu. Otprilike znam koje figurice imaju, donekle znam kako se koja kreće, ali tu moje znanje staje. Dok sam bila dijete od 5, 6 godina dida me naučio pravila, ali ostala sam samo na tome. Mogu vam samo reći da moje (ne)znanje o šahu nije utjecalo na doživljaj knjige.

„Dok je šah za jedne razbibriga, za druge je to strast koja katkad čak prelazi u ovisnost.“

Razmišljala sam da guglam neke "poteze", ali sam onda pogledala seriju pa mogu reći da mi je to dovoljno znanja o šahu. Moram vam priznati da sam guglala sicilijansku obranu, ali nisam baš skužila puno toga, pa sam se držala serije.

"Kad je u dobi od osam godina smjeste u sirotište, Beth Harmon ubrzo otkrije dva načina kako pobjeći od surove stvarnosti: gutanjem tableta koje odgajatelji svakodnevno daju i njoj i drugoj djeci kako bi ih držali pokornima i – igranjem šaha.

Od trena kad je prvi put sjela za šahovsku ploču, pred njom se stvorio novi svijet. Više nije bilo moguće zauzdati fantastičan talent, a pokoravanje američke šahovske scene postalo je pitanje dana.
Međutim, 64 polja i njezinih 16 figura mogu joj osigurati novi život, ali ne i nadvladati poriv za samouništenjem.

Za Beth je na kocki više od puke pobjede. Ili poraza."

Priča započinje s tragedijom. Beth ostaje bez majke pa završi u sirotištu. Tamo upoznaje Jolene koja će joj s vremenom postati prijateljica. Beth pokazuje izvrsnost na satovima matematika, pa kao nagradu mora očistiti spužvu za brisanje ploče. Tijekom čišćenja spužve upoznaje domara koji će ju naučiti igrati šah. 

Beth počinje svake nedjelje igrati šah s domarom te odlazi i na jedan turnir u srednju školu. Zapravo nije bio turnir, ona je igrala sa svima njima odjednom. Naravno, sve ih je pobijedila. Svakom odigranom partijom pokazuje koliko joj odlično ide šah. Ona ima mogućnost vizualizirati si ploču u glavi, a to je izniman dar. 

„Ono što je učinila bilo je krajnje trivijalno, ali energija njezina briljantnog uma vibrirala je za one koji su je znali prepoznati, zajedno s njezinim besprijekornim rješenjima.“

U sirotištu su ukinuli tablete za smirenje te nakon toga Beth ima mali incident s tim tabletama. Zbog toga ostaje bez šaha.

Sve dok ne bude posvojena. Nakon što je bila posvojena, spletom okolnosti, opet počinje igrati šah.

Pobjeđuje sve, bez milosti i ide joj odlično. Ali tijekom svih tih igara upoznaje razne ljude koji će biti ključan dio njezinog života te ipak dolazi od nekih prepreka.

Ono što mi se svidjelo u ovoj knjizi je napetost koju sam osjećala prije svake partije. Svaki potez je bio detaljno opisan, a ja sam samo čekala kako će završiti. Bile su opisane i njezine misli i trenuci gdje je obuzme sreća jer zna kako će pobijediti te trenuci gdje Beth razmišlja o tome kako je napravila grešku i kako je blizu toga da izgubi. Svidjelo mi se to što nije pobijedila svaku partiju. Ipak ni ona nije nepobjediva. 

Bila sam baš napeta prije Pariza i prije odlaska u Rusiju. Samo sam čekala da dođem do kraja knjige i vidim kakav nam je kraj pisac pripremio. Kako smo se u knjizi suočili s raznim problemima, kao npr ovisnost i samoća, nisam bila sigurna što očekivati od kraja knjiga. Možda Beth izgubi pa pisac izvuče neku poruku, a možda pobijedi, pa bude neka poruka iz toga. Ne mogu reći da mi je kraj bio neočekivan, ali do zadnjih trenutaka nisam znala što će se dogoditi.

Kao što sam ranije napisala, u knjizi možemo pročitati o nekim problemima. Prvo, ovisnost. Djeca u sirotištu bila su izložena tabletama za smirenje koje mogu stvoriti ovisnost. Beth je postala ovisna te je kasnije, nakon izlaska iz sirotišta, nastavila kupovati te tablete. Nakon tragičnog trenutka u njezinom životu, okreće se i alkoholu, uz tablete. Bila je blizu toga da se uništi te da potrati svoj talent na alkohol i drogu. Beth nije odustala, trgnula se te se očistila.

Još jedan od problema o kojem možemo čitati je samoća. Beth se morala suočiti s tim i htjela je samoću pobijediti alkoholom i tabletama. Kao što znamo, to nije baš najbolji način, ali ona je pokušala. Ne mogu napisati da je uživala, jer nije. Bilo joj je muka, nije mogla ustati iz kreveta. Zapravo se trgnula iz te svoje depresije nakon što je izgubila. Nije se mogla koncentrirati, pa je izgubila. Tad je shvatila da može izgubiti puno više od onoga što je već izgubila.

„Publika je u tišini promatrala kako se Beth sve više brani i pokušava skriti činjenicu da je polako obuzima panika. I zašto ne može razmišljati? Jedan dan i dvije noći nije popila ni kap alkohola. Što joj je? Sad se već bojala da je prokockala vlastiti talent.“

Ova knjiga je stvarno odlična. Toliko je odlična da je netflix napravio i seriju. Pogledala sam seriju negdje do pete epizode i za sad mi je serija skroz okej. Prati dosta radnju knjige, ali sam dosta nezainteresirana jer sam počela gledati seriju odmah nakon što sam pročitala knjigu pa već znam radnju. Bez prethodnog čitanja knjige, mislim da se može jako uživati u seriji, ali ja sam odlučila čekati da prvo pročitam knjigu, pa tek onda pogledam. Svakako mislim da sam dobro odlučila.

Možda se meni ova knjiga toliko sviđa jer nisam nikad naučila igrati šah, ali sam htjela, možda mi se sviđa zbog količine talenta koji je Beth imala, a možda mi se jednostavno sviđa jer započne tragično, a završi sretno. Kako god pogledam, ima puno elemenata zbog kojih mi se sviđa i vjerujem da ću joj se vratiti jednog dana. Vjerujem da ću imati opet želju uzeti ovu knjigu u ruke i proći kroz Bethin život i njezino postajanje velemajstorom.  Knjiga je odlična i nikako nije samo za ljubitelje šaha. Ima za ponuditi puno više od toga.



Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Ti me ne razumiješ, dr. Tara Porter

 Recenzija  Izdavač: Stilus  Ovo je jedan ženski vodič. Znam, mi žene smo često privilegirane kad se tiče knjiga. Dobili smo i knjigu Žene koje  previše osjećaju, ali teško da ćete naći knjigu Muškarci koji previše osjećaju. Zato smo mi djevojke u puno boljoj poziciji i nas je puno lakše za razumjeti jer dajemo svima priliku da pročitaju o tome. “ Nikada prije djevojke i mlade žene nisu imale toliko slobode i izbora kao danas. Ali nikada prije nisu bile ni suočene s toliko zahtjeva i očekivanja – bilo da si ih nameću one same ili da to čini njihova okolina. Neke stvari za djevojke i mlade žene kreću se u dobrom smjeru, ali neke druge krenule su po zlu. Problemi s mentalnim zdravljem među tinejdžericama i mladim ženama u strašnoj su uzlaznoj putanji: samoozljeđivanje među djevojkama u dobi od 16 do 24 godine skočilo je sa 6 posto u 2000. godini na današnjih oko 20 posto. Na koji se način današnje tinejdžerice i djevojke mogu nositi s ovim životnim razdobljem? Postoji li uopće jednoznača

Taoci, Clare Mackintosh

 Recenzija  Izdavač: Mozaik  Nekad smo tako sigurni u svoje postupke. Uvjereni smo kako mi ne bismo nešto napravili, uvjereni smo kako je netko postupio krivo, a onda se mi nađemo u takvoj situaciji i postupimo baš onako kako smo rekli da nećemo.  "Mina se pokušava usredotočiti na svoj posao domaćice leta na prvom izravnom letu od Londona do Sydneyja. No, poteškoće s kojima se susreće pri podizanju svoje petogodišnje kćeri i pukotine koje se počinju nazirati u njezinu braku dodatno joj otežavaju zadatak. Ali tek što se zrakoplov vine u zrak, Mina dobiva jezivu poruku od anonimnog putnika koji neće dopustiti da stignu na svoje odredište u jednom komadu. Upute koje slijede spasit će život tvojoj kćeri. Tko god napisao poruku predobro zna za što je spremna žrtvovati cijeli svijet i kako je natjerati na suradnju. Kad započnu ubojstva putnika, Mina mora odlučiti koga spasiti. Stotine putnika ili živote svoje kćeri i muža zatočenih u vlastitu domu? Dvadeset je sati do Sydneyja. Štošta s

Znam tajnu, Tess Gerritsen

Recenzija  Izdavač: Mozaik  Ovo nije neki klasični triler gdje ćete odmah shvatiti tko je ubojica. Ni po čemu nije običan. Ovo je triler kakav još niste čitali, ali ga ne smijete propustiti.  "S ovakvim se mjestom zločina detektivka Jane Rizzoli i forenzička patologinja Maura Isles još nisu susrele. Producentica nezavisnih filmova strave pronađena je na krevetu u gotovo spokojnu položaju. Čovjek bi pomislio da je tek usnula… da nije očnih jabučica u njezinoj šaci. Sljedeće je ubojstvo počinjeno na jednako groteskan način. Mlad muškarac pronađen je s trima strijelama precizno zabodenim u srce. Poveznice između slučajeva upućuju Jane i Mauru na serijskog ubojicu čija su fiksacija brutalno ubijeni sveci. Njegova sljedeća i posljednja žrtva mlada je žena koja zna što joj se sprema. Ona je jedina koja može pomoći Jane i Mauri uhvatiti zločinca. Ako ikad odluči otkriti tajnu koju jedino ona i ubojica znaju…" Moram vam reći da je ova knjiga 12. dio nekog serijala. Dobro, ne bilo koj